lördag, november 10, 2007

Baknings-Dag!

Lite off-topic nu! Men i alla fall: Sitter & väntar på att mina 3 Kanel-och Lingon-kakor ska bli färdig-gräddade i ugnen! Tänkte sätta igång med kanelbulle-bak efteråt. Men ne, det orkar jag inte. Kanske ska jag baka drömmar istället?Här kommer hur-som-helst mitt eget kakrecept på mjuk lingonkanel-kaka! Underbart gott & saftigt!

*Mjuk Kanel-och Lingon-Kaka*

2 ägg
1 & 1/2 dl socker
1 & 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakbulver
2 tsk kanel
75g matfett
1/2 dl vatten
1 & 1/2 dl lingon

1. Vispa ägg & socker poröst. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver & kanel.

2. Smält matfett. tillsätt vatten & låt det bli varmt. Häll vätskan i smeten & blanda väl. Vänd ner lingonen.

3. Häll smeten i smord & bröad form 1 liter(använd en form med hål i mitten, annars blir den kladdig i mitten). Grädda på 175grader, ca. 30min. Låt kakan stå några min. Stjälp upp & låt kallna under formen.

Inga kommentarer: